Sex roller söker en författare

2011-03-09 | 23:27:37 | Allmänt

Igår köpte jag en biljett till Luigi Pirandellos klassiker Sex roller söker en författare på Stockholms stadsteater i regi av Alexander Mørk-Eidem.
Ensamblen repar Tjeckovs Tre systrar när sex roller dyker upp och kräver att få spelas. De har övergivits av sin författare och söker nu någon som kan ge dem form. "Pirandello skiljer mellan att ha form och att vara form. Människan (la persona) har form medan Rollen (il personaggio) är form." skriver dramaturgen Mia Törnqvist i programbladet.
"Allt levande har en form, just på grund av att det lever, och därför måste det dö: utom konstverket som är form och därför lever för evigt" har Pirandello själv skrivit.
Det skapade livet är verkligare än det naturliga eftersom det skapade är beständigt. Pjäsen vänder upp och ned på föreställningar om vad det innebär att vara människa och om vad det innebär att skapa något. Rollerna söker fortfarande sin författare och de söker honom för att få uppleva sin sanning om och om igen. Fiktion i sin allra bästa form skulle jag vilja säga att det här är. Metateater i allra högsta grad och jag är glad att jag såg pjäsen. Den har sått många tankar inom mig. Får ni någon gång chansen, se den. Stockholms Stadsteater spelar de sista föreställningarna av den här uppsättningen i helgen och biljetterna verkar tyvärr vara slut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback