My favourite book of my favourite series

2011-03-04 | 10:00:00 | Allmänt

Igår pulicerade jag ett inlägg om min favoritserie Sagan om Belgarion. Min favoritbok i den serien är den första boken Stenens väktare. Den fick mig att upptäcka fantasy.
Garion växer upp på en gård där han tas om hans av Polgara, eller mor Pol som hon kallas. Polgara är ingen vanlig kvinna och hon tar Garion ut på en lång och stundtals farlig resa. Att Garion inte är en vanlig pojke vet han inte än.
Följande skriver jag av från bokens baksida så ni får ett hum om vad den handlar om.
"En gång, när världen var ung, tog guden Aldur en klotformad sten och vred den i sina händer tills den fick liv. Dess makt blev stor och Aldur utförde många underverk med den. Men guden Torak stal stenen från Aldur, och hans ondska drev gudar och människor i strid med varandra. Belgarath Besvärjaren, Aldurs lärjunge, lyckades dock återta stenen från Torak och gav den till Riva att vakta och bevara. Och så länge den finns hos Rivas ättlingar - så lyder profetian - är människorna i de västra kungadömena trygga. "
Det är bakgrundshistorian, spännande är det.

Jag älskar kartorna som alltid är uppritade i fantasy-böcker. Detaljerna är helt underbara :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback