Most underrated book

2011-03-07 | 23:32:51 | Allmänt

Förra våren skrev jag min b-uppsats i litteraturvetenskap. Att skriva uppsats är både det roligaste man kan göra. Jag skrev om Dan Anderssons romankonst. Han är känd som en naturromantisk poet och arbetarförfattare. Jag tycker han är en underbar poet, det tycker många andra också. När jag läste hans kortroman Chi-mo-ka-ma insåg jag att han hade oanade kvalitéer. Chi-Mo-Ka-Ma utspelar sig i Minnesotas svenskbygder där Dan Andersson spenderade ett par månader som fjortonåring, 1902. Boken antogs och gavs ut 1920, ett par veckor efter det att Dan Andersson avled på ett hotellrum i Stockholm.
Romanen har förvisso ett romantiserat tema, nybyggarlivet men språket skiljer sig väsentligt från hans poesi och andra prosaverk (som inte alls är lika bra). I Chi-mo-ka-ma experimenterar han med språket och skriver mycket på talspråk vilket gör att läsaren kommer karaktärerna nära. Han hämtar inspiration sägs det från Mark Twain men det är tydligt att han är lika inspirerad av sina egna upplevelser i Amerika. Han beskriver lekfullt, utelämnande och karkatyriskt om de personer han mötte i Minnesotas skogar. Romanen följer ingen rak linje utan har många sidospår vilket jag tillsammans med det lekfulla och experimentella språket ser som ett modernt drag. Dan Andersson var tidig med det som många andra författare kom att göra senare.
Det är vansinnigt underhållande, vackert och sorgligt. Jag önskar att Dan Andersson hade fått leva längre så han hade kunnat utveckla sin romankonst. Den här romanen är helt klart underskattad i alla fall. När jag letade efter andra uttalanden om Chi-mo-ka-ma hittade jag bara enstaka rader i litteraturhistoriska böcker. De delarna av hans författarskap har man gömt undan helt enkelt för att den inte är lika välslipad som hans poesi.
Jag njuter när Sofia Karlsson spelar melodier och texter av Dan Andersson.

Kommentarer
Rumah Dijual säger:

Thanks for spending the time to discuss this, I feel strongly about it and love reading more on this topic.

2012-02-13 | 05:38:55
Bloggadress: http://www.bejubel.com/sell/110/Properti.html
Pakaian Muslim Modern säger:

Please let me know if you are looking for a article author for your site. You have some really good articles and I feel I would be a good asset.

2012-02-13 | 05:42:20
Bloggadress: http://www.bejubel.com/sell/3/Busana-Gaya.html
Jual Beli Mobil Bekas säger:

Your look at nevertheless this is great and ways in which I truly feel. I recently now mailed him this internet site to say him your personal view.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback