Å allra käraste systrar!

2011-03-08 | 09:00:00 | Allmänt

"På Tisdag den 8/3 är det alla kvinnors dag. Posta detta i din status om du också är stolt över dina 364 dagar" Det härhar jag sett på flera facebook-statusar idag. Det är fyndigt men det ligger något allvarligt i det. Jag har faktiskt stött på män(iskor) som menar att vi visst inte lever i ett patriarkalt samhälle. Att det är förlegade samhällsstrukturer. De likställer patriakalism med det antika grekiska samhället men faktum är att vi fortfarande lever i ett mansdominerat samhälle. Annars skulle det inte finnas något som internationella kvinnodagen.
Jämställdhet diskuteras oftast ur kvinnans synvinkel, därför att det behövs. Man pratar om löner och "kvinnolöner", inte manslöner. "Kvinnofällor", inte "mansfällor". I diskussionen om jämställdhet och hur uselt det kan vara för kvinnor glömmer man däremot ofta att män också prostituerar sig och att det finns män som inte får träffa sina barn eftersom kvinnan har större rättigheter. Jag tänker inte dra hela diskussionen här men jag kan babbla på och bli riktigt förbannad på en märklig men tyvärr nödvändig debatt. Det är inte för inte som man säger man när man förklarar något allmänt. Människor och kvinnor eller män och kvinnor?
Jag tycker inte att vi ska radera könsskillnaderna för att få ett helt jämställt samhälle. Jag vill ha jämställdhet, inte jämlikhet. Däremot tror jag samhället vinner mycket på att alla människor behandlas lika.
Jag föredrar att inte fira internationella kvinndagen. Jag vill inte ha en dag och ge männen de övriga 164. Jag vill dela årets 165 dagar med alla andra kvinnor och män. (Jag är medveten om att jag har uteslutit diskussionen om andra könstillhörigheter än den manliga och den kvinnliga och ber om ursäkt till alla queermedvetna).
Även om jag inte vill fira hade jag gärnat lyssnat på Ebba Witt-Brattström och Tove Leffler på Medborgarplatsens bibliotek idag kl. 12-13. Missa inte det om ni har vägarna förbi. Tyvärr är det lite för långt ifrån min praktik för att jag ska hinna dit.

"Ebba Witt-Brattström har hyllats för sin personliga skildring om sjuttiotalets kvinnoaktvism i boken "Å alla kära systrar!"

Tove Leffler romandebuterade med "Den kärleken"- en hisnande skildring av kön och kärlek baserad på dramatikern Ann-Charlotte Lefflers liv.

Efter samtalet signerar författarna. Böcker säljs till specialpris." (Hämtat från biblioteket.stockholm.se)


Kommentarer
Christina säger:

Intressant inlägg!



sv: ja, badrummet är inte någon höjdare färgmässigt men det är bara mitt så jag kan ha det frächt iaf. Alltid något. Jag flyttar ut sista maj. Alltså precis när terminen är slut. Vad jag hamnar i höst vet jag inte - men letar hela tiden och hoppas att det kommer något bra snart.

Hur man gör ett badrum nytt? Ja, alltså hade jag fått och hade haft pengarna hade jag lätt bytt ut den gröna plastmattan mot något fin kakel och målat väggarna i någon fin färg - tyvärr får man inte göra ett enda dugg i studentrum så jag får stå ut de månaderna som är kvar!

2011-03-08 | 15:57:33
Bloggadress: http://stina90.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback