A book I read more than 3 times

2011-03-02 | 10:00:00 | Allmänt

Det finns böcker jag har tvingats läsa om och läsa om igen för uppsatsarbetes skull och liknande. Det finns också böcker jag vill läsa igen och det finns en bok jag som jag redan har läst hur många gånger som helst. Det är Farmorsresan av Edith Unnerstad. Samma författare har även skrivit böckerna om familjen Pip-Larsson.
Det här är ingen modern roman det här är en bok för barn skriven 1956. Jag tyckte så mycket om den när jag var liten. Jag har inte intrigen i så färskt minne. Jag har växt upp och skaffat mig nya läsupplevelser och favoriter men jag minns att den handlar om en pojke som åker iväg för att spendera sommarlovet hos sin farmor, därav titeln på boken. På landet hos farmor finns även hans kusin, en tjej som är något år äldre än han själv. Jag minns att jag tyckte det verkade vara så mysigt att krypa ner i en säng på vinden, springa ute i solen och leka med kattungar och allt annat som de gjorde hos sin farmor. Jag ville också göra det men jag hade ingen farmor eller mormor på landet, däremot båda nära mig. Mitt sätt att få åka ut på landet på somrarna var således att läsa Farmorsresan. Jag hade en enorm inlevelseförmåga och empati som barn så det kändes som att jag var med dem och det gillade jag.
Bilden kommer från attundagarden.blogspot.com (Jag vet inte vart mitt gamla exemplar av boken är, annat än att den är någonstans hemma hos mamma och pappa.)
Samma egenskaper fick mig senare att önska att det skulle komma en uggla flygandes och meddela att jag skulle börja på Hogwarts när jag hade slukat första boken på en dag. Jag kom senare på att jag läste boken när den kom ut på svenska. Då var jag 12 år och hade redan förlorat min chans att börja på Hogwarts (eleverna där börjar när de är 11).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback