The pacific

2011-04-01 | 13:00:00 | Allmänt

Jag har en fascination för krigsestetik. Jag älskar The Pacific som går på SVT just nu och alla krigsfilmer, böcker och bilder. Jag vill inte på något sätt glorfiera krig bara för att jag tycker att det blir bra TV av det. Det är inte det som är det viktigaste. Jag ska nämna att jag faktiskt gråter när jag läser mina böcker om krig, det ska gärna vara autentiska skildringar, eller ser på filmer och som aktuellt nu The Pacific. Jag gråter för jag vet att det har hänt verkliga människor. De här historierna skulle inte ha berättats om det inte var någon som hade upplevt ett krig. Det som fascinerar mig och som gör det här vackert det är krocken mellan utsikterna, meningen och resultaten. Många krig har startats med goda föreskrifter men jag har aldrig hört någon säga att det är helt igenom gott. De som möter kriget, soldaterna och de civili som drabbas ser inget gott i det men de lever med kriget. De goda föreskrifterna krossas och det är inget vackert i det. Det fina, den vackra krigsestetiken är det vardagliga men också undantagstillstånden. Det vackra är när soldaterna inser att barnet som skriker eller kvinnan som ligger döende inte är gulingen de vill döda utan människor som de.
http://weheartit.com/entry/2082226
Det är något speciellt med färgen röd. Den symboliserar i mångt och mycket det som krig kan sammanfattas med. Kärlek och död.
Jag har inte sett Band of Brothers än men har hört att det ska vara något alldeles extra så det måste jag såklart göra. HBO är bra på det här med TV-serier.

Kommentarer
Elvira säger:

Det du tar upp är precis så jag känner när jag ser och läser sådant - och det är därför som jag har en förkärlek till ex. Band of Brothers och The Pacific.

2011-05-16 | 21:26:13
Bloggadress: http://anonvampiresdiary.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback