För hela Sverige

2010-09-18 | 23:22:07 | Allmänt

Jag har inte skrivit så mycket om valet men imorgon är det ju för sjutton dags att rösta. Jag hör inte till de två miljoner som har förtidsröstat, det kanske låter lite märkligt men det är något med stämningen i vallokalen (min gamla skolas matsal haha) och att sen se valvakan och vänta nervös. Ja, jag tycker att det är en närvös och spänd väntan i Sverige nu det är ju trots allt ganska jämnt. Det var många ute i affärerna idag. De kanske resonerar som så att det gäller att passa på medan man fortfarande är säker på den där extra femhundringen i månaden ;)

Det är annars mycket politik som surrar i mina tankar nu. Det börjar dra ihop sig inför att välja uppsatsämne och det lutar åt att undersöka Stig Dagerman och hur hans politiska övertygelse syns i hans romaner. Han var syndikalist/anarkist och var redan som 21-åring kulturredaktör för den syndikalistiska tidningen Arbetaren. Så visst påverkas jag även av det och tycker att det här valet är mer spännande än det förra. Å andra sidan var jag bara 18 år förra valet och hade inte så jättestor koll...

Tro nu inte att jag är anarkist men mina sympatier ligger i alla fall inte hos den sittande regeringen. Vi har hetsiga diskussioner kring köksbordet här hemma då vi inte röstar likadant allihopa...

Imorgon röstar jag för en bättre välfärd, för en politik som hjälper (inte stjälper) de redan svaga. För en bättre människosyn, för hela Sverige!

Kommentarer
Elvira säger:

jag börjar redan bli nervös inför valet. men jag försöker trösta mig med att det "bara" är att vänta fyra år till ifall resultatet inte skulle bli vad jag vill och hoppas på. och då hinner man engagera sig lite mer också.

2010-09-19 | 10:37:03
Bloggadress: http://madaboutzooey.blogg.se/
josefin säger:

Jag vill ha en rättvis värld och jag vill leva länge utan att vår miljö förstörs helt. Jag vill ha ett rödgrönt Sverige med fler jobb, en rättvis skola för alla, och bättre förhållanden för oss som inte är lika ekonomiskt oberoende som Blondinbella. Vi har också rätten att leva! Jag vill inte leva i ett Sverige där allting privatiseras och bara finns tillgängliga för de med tjock plånbok. Jag vill ha ett gemensamt Sverige, ett rättvist land, där människovärdet är större än det ekonomiska.



Rösta RÖDGRÖNT för ett vackert Sverige.

2010-09-19 | 10:39:01
Bloggadress: http://sameoldstories.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback