Landet grundläggs

2010-06-16 | 21:16:11 | Allmänt

Jag har börjat återupptäcka barndomens stora läsupplevelse Berättelsen om Narnia av C.S. Lewis och upplevelsen är nästan lika stor som jag minns att den var för 13 år sen när jag för första gången började läsa böckerna. Idag har jag lyckats läsa igenom första boken Min morbror trollkarlen.

Pojken Digory och hans kompis Polly luras iväg av Digorys morbror, trollkarlen, till en annan värld dit man färdas med en magisk ring. De hamnar i ett slags sluss mellan olika världar och universum, en ring för dem dit en ring för dem vidare till andra världar. På ett besök i en ond värld träffar de på en kejsarinna med magisk kraft. Hon lyckas följa med dem tillbaks till vår värld där hon skapar kaos. När de ska återföra henne till hennes värld får de även med sig morbror trollkarl, en kusk och hans häst som alla får speciella roller i berättelsen. Tillbaks mellan de olika världarna får de bevittna skapandet av Narnia. Ett lejon börjar sjunga i mörkret... eller är det Gud som talar?

Man förstår att C.S. Lewis är väl förtrogen med den bibliska skapelseberättelsen som han inspirerats rakt igenom av och även det som följer påminner om den bibliska historien, en variant av syndafallet. Den onda häxan flyr och gömmer sig i Narnia och för att hon inte ska återkomma och skada dess invånare måste Digory plocka en frukt och plantera dess frö så att ett träd som skyddar mot ondskan ska växa upp. Frukten är det klassiska äpplet och kallas här livets frukt som ger evig ungdom. Häxan har redan hunnit äta av frukten och försöker övertyga Digory om att göra detsamma men han fullföljer sitt uppdrag utan att smaka. 

Han belönas då och skickas hem med ett äpple till sin sjuka mamma som blir frisk nav frukten. Han planterar sen skruttet och ett nytt träd växer upp. Det ger ingen livgivande frukt men det är magiskt och när det många år senare rasar i en storm bygger han en garderob av trädet.

Känns garderoben igen? Ja det är ju den som blir passagen till Narnia när alla ringar är förstörda och det är nu som den verkliga historien börjar men det får jag läsa om i de andra sex böckerna.



En fantastisk berättelse som jag förstår att jag fastnade för som barn och fungerar även när man är vuxen. Perfekt för den som har barn att högläsa ur. De här filmerna tänker jag inte se, jag vill inte förstöra min föreställningsvärld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback