Joel-Peter Witkin

2010-06-01 | 12:08:00 | Allmänt

Joel-Peter Witkin ställer ut högst upp i galleriet i Tullhuset där fotografiska museet huserar. Bredvid kafeterian och jag vet inte jag om jag ska vara glad att jag faktiskt inte åt vid tillfället. Det här är bilderna som kallas både groteska och vackra, jag är redo att hålla med båda lägren. Groteskt kan vara vackert och i det här fallet är det fasligt vackert.



Jag förstår om man vill vända bort blicken, det är okej. Det här är ingen respekt för döden, det är fascination för döden och det väcker uppståndelse. Framför allt äcklar det mig att bilderna inte är manipulerade men det är också vad som gör dem så oemotståndliga. Joel-Peter Witkins är en av konstvärldens mest framstående fotografer och det har han blivit genom att flytta gränser. Utställning Bodies som visas på fotografiska poträtterar människor med sexuella avvikelser, fysiska abnormiteter helt enkelt det som är annorlunda än "oss". Han vill med utställning påverka den sociala normen, vad är tillåtet att visa för andra och vad bör vi hålla för oss själva? Det groteska fascinerar men är vi redo att omfamna det?

Det är modigt av fotografiska att öppna med dessa foton och utställningen är väl värd ett besök både för dess värde som konst men också för dess förmåga att väcka tankar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback