Bokäventyr för en librargroupie

2010-06-21 | 21:00:42 | Allmänt

Läsesalongen i Kulturhuset har tillfälligt stängt under sommaren för renovering. Vad tänker de med egentligen. Vet de inte att jag jobbar och är i behov av ett bibliotek under sommaren?

I fredags tog jag med mig fel del av Narnia i ordningen, suck och jag måste få läsa annars blir jag tokig. Kanske blir lite tokig av att läsa också men varför ta den chansen och sluta? Jag har inte haft ork att ladda mp3-spelaren på hur länge som helst och vet inte vart hörsnäckan till mobilen är. Tog ingen tidning när jag kom till stationen för jag trodde ju att jag hade en bok att läsa. En anteckningsbok och lite fantasi räddade mig de dryga 22 minuterna in till stan. Det var fullt upp på jobbet och jag hann inte ens ta lunchrast. Efter jobbet var ändå behovet skriande så jag gick resolut till bokhandeln och köpte mig en bok. Den relativt nya Tre apor av Stephan Mendel-Enk är nu i mina ägor. Hur ska det här sluta om jag ska fortsätta vara glömsk och läsesalongen ska ha stängt hela sommaren?

En annan kväll skulle jag möta upp D. Vi jobbade båda relativt sent och efter matinköp blev det bråttom. Jag hann till Hornstulls bibliotek precis innan stängning för att lämna in böckerna som prompt skulle lämnas in samma dag. Stackars bibliotikarien måste ha fått en chock när jag sprang in med böckerna i famn. Tur, annars hade det blivit förseningsavgifter - mer pengar bara för att läsesalongen ska ha stängt.

Men ärligt talat vem vill låna Chi-mo-ka-ma av Dan Andersson och Bord av Öyvind Fahlström. Vad är oddsen för att båda ska vara reserverade när jag har dem? Det är ju inga vanliga titlar direkt...

Kommentarer
Lena säger:

haha, jasså? vad illa! ;P



och ja, hon släpper nytt, himla skoj! :D

2010-06-22 | 11:00:04
Bloggadress: http://moeller.blogg.se/
Lilla Fröken säger:

Läsesalong. Ett så vackert ord. När jag hör ordet salong tänker jag på gamla vackra möbler, öppen spis, höga bokhyllor med vackra bokryggar som sticker ut...Men förstår att det inte ser ut så där (?). Blir glad av att läsa om dina tankar om litteratur som är ett av mina största intressen. Om du bara fick tipsa mig om en bok just nu, vilken skulle det vara?



Svar: Jag tror också att man känner igen lyckan när man träffar på den. Det är ett pirr inom en. Samtidigt kanske det finns saker runt en som skulle göra en så lycklig bara man omfamnade de tingen eller människorna. Lycka är många gånger nåt att upptäcka tror jag.

2010-06-22 | 21:48:11
Bloggadress: http://ellikaramelli.blogg.se/
Petra Bloggar säger:

Hej! Saften håller två veckor i kylskåp :-)



KRAM

2010-06-23 | 16:53:07
Bloggadress: http://www.petrabloggar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback