Att läsa

2010-06-23 | 23:29:44 | Allmänt

Då midsommar ska tillbringas vid havet blir det lite vattentema på böckerna som jag har tänkt läsa. Det känns ganska passande på en resa också, vatten rör sig ju. Oftast i alla fall.

Happy Sally av Sara Stridsberg är en roman om Sally Bauer, den första skandinvanen att korsa Engelska kanalen 1939. Många år senare drömmer Ellen om att göra samma sak. Om hon lyckas får hon ägna all sin tid åt simning, annars ska hon och barnen följa med hennes man Viktor på en seglast över Atlanten. Senare återvänder ett av Ellens barn för att minnas och drömmarna korsar varandra.

Vågorna av Virginia Woolf är ett porträtt av en grupp människor som under en dag samlas för att minnas sin bortgångne vän Percival. Den har liknats vid ett impressionistiskt måleri och en symfoni.

Jag tänkte läsa Människohamn av John Ajvide Lindqvist men det blir det feministiska temat istället. Skräcken får vänta lite till, jag läste ju ändå Låt den rätte komma in nyss.


Nu har jag förresten bara 20 sidor kvar på Narnia, en veckas läsande. Skriver mer om det senare. Så hugger jag vidare i Tre Apor av Stephan Mendel-Enk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback