En lista om böcker

2010-08-18 | 16:04:37 | Allmänt

Foto: weheartit.com



Vilken bok i dina hyllor har du haft längst?

Missan som alltid sög på tummen - Den har jag haft sen jag var liten och själv, ja, sög på tummen.

Vad läser du just nu, läste du senast och ska du läsa sedan?

Just nu läser jag Svinalängorna av Susanna Alakoski, innan dess försökte jag läsa De välvilliga av Jonathan Littell, mengav upp. Härnäst blir det förmodligen Oväntat besök på Star Street av Marian Keyes, en av födelsedagspresenterna. 

Vilken bok verkade alla utom du gilla?
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Den var inte usel men alla som säger att det är det roligaste de har läst har inte upplevt humor.

Vilken bok intalar du dig själv att du ska läsa?

Det är några som står i bokhyllan och väntar men först på tur står väl ändå De välvilliga. Jag brukar inte ge upp böcker den förtjänar lite mer ansträngning än 70 sidor...

Vilken bok som kommer ut inom ett år kommer du prioritera att läsa?
Jag vet faktiskt inte vad som är på gång, borde kanske ha lite bättre framförhållning så det blir lättare att sålla, haha.

Sista sidan: läser du den först eller väntar du tills det är dags?

Jag läser aldrig sista sidan innan det är dags för det, jag vill inte veta vad som händer i förväg utan gissar mig fram tills jag får svaret.

“Författarens tack”: slöseri med papper och bläck eller intressant?

Det är förmodligen bara intressant för det som kan tänkas nämnas bland dessa namn. Jag vet hur slitigt det kan vara att skriva en bok, jag vill inte veta hur författarens partner har ställt upp osv.

Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?


Vilken/vilka författare, som du inte redan har läst, vill du läsa?

Just nu står Jean-Paul Sartre, Michail Bulgakov och Stig Dagerman högst på min "vill-läsa-lista".

Vilken/vilka böcker i dina hyllor har du haft sedan du gick i skolan?

Det är en del, jag har svårt att rensa ut bra böcker men som exempel Narnia-serien av C.S. Lewis, Utvandrarserien av Vilhelm Moberg och Bridget Jones Dagbok av Helen Fielding

Vilken/vilka böcker har fått följa med dig på flest resor?
Jag läser ofta snabbt och reser med långa mellanrum så det är sällan en bok följer med på fler än en resa.

Fanns det någon obligatorisk läsning som du hatade i skolan, men som visat sig vara riktigt bra tio år senare?
Jag hade riktigt svårt för Candide av Voltaire men nu köpte jag den i söndags och har tänkt ge den ett andra försök efter 4 år.

Stephen King eller Anne Rice?

Jag har inte läst någonting utav någon av dem.

Begagnade eller sprillans nya böcker?

Båda har sin charm och samsas i min bokhylla.

Har du sett en film som visade sig vara bättre än originalet, det vill säga boken?
Låt den rätta komma in. Jag älskar John Ajvide Lindqvist men just den är bättre filmatiserad. Kylig skräck...

Finns det någon vars boktips du alltid lyssnar på?

Min kompis och tidigare kurskamrat F, tillika stor boknörd som jag kommer alltid med grymma tips.

Rekommendera en bok eller en serie:
Mot fyren av Viriginia Woolf. Jag slukade den på ett par timmar och var som förvandlad efteråt.

(Listan är tagen av Elvira)




Kommentarer
kristin säger:

hej söta! tack för dina fina och rara kommentarer. visst säljer jag in turkiet, hihi. har bara varit till icmeler i turkiet och det är verkligen en pärla! ja det här med att scanna kort är för att alla i familjen ska kunna få sig ett varsitt exemplar skiva med bilderna :) hur är allt med dig nuförtiden? spännande lista ovan, böcker är så underbart, här fylls de på nästan varje vecka :P stor kram

2010-08-18 | 20:00:46
Bloggadress: http://sunshinyday.blogg.se/
Petra Bloggar säger:

men åh, kan du ge mig ett boktips i den lättlästa kategorin (om du läser sånna) jag vill inte läsa om ond bråd död, incest eller skräck. Bara en VANLIG trevlig bok liksom, det var ett tag sedan jag hittade någon sån... :D



KRAM

2010-08-18 | 20:12:30
Bloggadress: http://www.petrabloggar.com
Ida we säger:

Rolig lista! :) kanske tar och gör den någon dag :)

2010-08-20 | 00:18:01
Bloggadress: http://idawe.blogg.se/
Berit säger:

Hej !



Jag har sökt efter den boken med ljus och lykta men hittar den inte.



Kan du skicka mig några rader om vad den handlar om. Är det ngn som suger på tummen jämt eller är det råd till ngn som försöker sluta eller....?



MVH Berit

2012-01-03 | 14:39:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback