Svinalängorna

2010-08-27 | 12:09:33 | Allmänt

Susanna Alakoski vann Augustpriset år 2006 för sin roman Svinalängorna. Jag vet inte vilka andra böcker som var nominerade då men det här var en värdig vinnare.

Historien börjar när Leena och hennes familj flyttar in i det nybyggda bostadsområdet Fridhemn nån gång under 70-talet. Liksom de själva flyttar där in fler invandrare och låginkomstagare och snart får området öknamnet Svinalängorna men för de fattiga familjerna är det lyx.

Det är svårt att inte romantisera barndomskildringar. Jag vet inte vad Susana har haft för ambitioner men hon kommer inte helt undan romantiken. När allt är bra bakar Leenas mamma bröd och hennes pappa steker pannkako,r de köper ny TV. Men så kommer en period. Leenas pappa säljer TV:n och handlar hos smugglaren. De vuxna har fest som varar i veckor. Leena flyr hemmet. Åse och Riita är räddningen. Riitas pappa är alltid full, Åses mamma städar och öppnar flaskan när Sten kommer på besök. Förtroendet dem emellan försvinner aldrig. Leena hoppar över balkongen till Leena när perioderna är som värst. Vissa perioder är värre än andra, slutar med bråk, blod och blåmärken. Leenas pappa går på antabus och Leena och hennes syskon hamnar i fosterfamilj. De lovar att inga fler perioder ska komma...

När den sista perioden ändå kommer smiter Leena, Riita och Åse ut i skogen till en koja men inte ens där i kylan och fukten försvinner romantiken och det orangea skimret.

- Min mamma och pappa skiter i mig, sa jag.
- Din mamma gör gott bröd, så Åse.
- Du får O'boy hemma hos dig.
- Hos er får man ha täcken framför teven.
- Hemma hos dig är det rent och snyggt.
- Hos dig får man stöka ner.
- Du får sprillans nya kläder.
- Din pappa kan göra pannkakor.
- Du får skithäftiga påskägg av din pappa.
- Din mamma virkar och stickar.
- Din mamma går på skolavslutningar och föräldramöten.
- Din mamma berättar saker för dig.
- Din mamma kan göra stuvade makaroner.

Det är nog sant att ingen av dem har den bästa uppväxten. Tryggheten finner de istället hos varandra, mellan balkongerna.



Jag vet att det har efterlysts lättsamma böcker utan ont i. Jag har dem på lager...

Kommentarer
Malin - En personlig fotoblogg säger:

Har en tävling i min blogg. Var gärna med :) http://bymalin.webblogg.se/2010/august/tavling-vinn-clip-on-set.html#comment

2010-08-28 | 09:57:56
Bloggadress: http://bymalin.webblogg.se/
Petra bloggar säger:

Jag har för mig att jag har läst den för en massa år sedan, kanske borde göra igen?! :-)



Tack för tipset!

2010-08-29 | 20:55:05
Bloggadress: http://www.petrabloggar.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback