Baka baka liten kaka

2010-08-27 | 11:34:21 | Allmänt

Jag vet inte vad grejen med min nya dator är men det är inte mycket som fungerar som jag vill, nu lyckas jag i alla fall ladda in bilderna från kameran, det visade sig vara bilder från förra sommaren... dags att tömma kanske?

Jag är lite splittrad kankse man kan säga. Jag håller alltid på med tusen olika saker och är sämst på att avsluta ett projekt om jag inte är riktigt engagerad. Jag har helt enkelt inte fixat datorn och därmed svikit den ganska lyckade sviten av bloggande för att det har varit trevligare med promenader och kakbak.

Här kommer resultatet av gårdagens bakning...

Bottans snabba bärkaka
125 g smör
1 1/2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 ägg
2 dl bär (färska eller frysta)
1 msk vetemjöl

Smör och ströbröd till formen (mannagryn går lika bra)

Sätt ugnen på 175 grader.
Koka upp smör och strösocker och låt det puttra på svag värme i någon minut. Låt svalna.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner det. Tillsätt ägget.
Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, eller i en liten ugnsform.
Rulla bären i vetemjölet, skaka bort överflödigt mjöl och strö dem över kakan.
Grädda kakan gyllene i mitten av ugnen i cirka 20 minuter.

Den ska bli lite seg i konsistensen och smakar lite som knäck. Jag hade i blåbär men hallon låter supergott till. Servera den halvjummen till en klick glass. OBS! Den är rejält söt så en liten bit räcker och sen vill i alla fall jag bälja i mig vatten. Men en liten bit kaka är gott nån gång. Jättenkelt att bjuda på.



Receptet är hämtat från Leila Lindholms A piece of cake.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback