The best book I read last year

2011-03-01 | 10:00:00 | Allmänt

Det blev många böcker lästa förra året. Jag har läst fruktansvärt mycket i skolan och där får jag givetvis de bästa diskussionerna men de bästa läsupplevelserna har jag ändå haft hemma. Jag kan inte begränsa mitt val till en bok. Det finns inte en för mig, förutom i kärlek då.
Bästa roman jag läst är Tre apor av Stephan Mendel-Enk.
Det är en berättelse om tre generationer judar i Göteborg. Sorglig men humoristiskt skildrad. Den bästa humorn jag har läst på länge, jag både skrattade högt och grät på jobbet där jag satt och läste den. En mängd konflikter skildras av författaren som också har skrivit den underhållande men skrämmande Med uppenbar känsla för stil - ett reportage om manlighet. 13-åriga Jacob står i centrum. Hans föräldrar skiljer sig och mammans nya man flyttar in och hans far- och morföräldrar slutar att prata med varandra. Samtidigt är den judiska församlingen i Göteborg på väg att splittras. Och det kan bli värre, men berättande värmer i hjärtat. Jag såg att den finns på bokrean så köp den.
Även Peter Englunds Stridens skönhet och sorg finns på bokrean och är ett måste, om man som jag är svag för krigsskildringar. Den tog lång tid att läsa men det var väl värt det. I 212 korta kapitel har Peter Englund skickligt sammanställt autentiska dagböcker skrivna under första världskriget. Med omsorg skildrar han det hemska och det blir vackert, tro mig.
Även Tysk höst av Stig Dagerman är väl värd en läsning. Stig Dagerman är en av mina favoritförfattare, det är synd att han tog sitt liv så tidigt. Tysk höst är en reportageskildring han ursprunligen gjorde för Expressen. Hösten 1946 reste han till det sönderslagna Tyskland. Han beskriver det hemska han ser bildrikt och med känsla. Det är en berättelse väl värd att läsa vid sidan av de skildringar av jude-utrotelsen som finns. Otroligt många led av en människas maktbegär. Låt det aldrig ske igen.
Det är några av de många böcker jag läste förra året, några av de bästa.

Kommentarer
V säger:

Hej igen kära du! Jag beundrar högt alla böcker du hinner och orkar läsa! Jag önskar att jag hann vara bara en smula så litterär. Och Stig Dagerman, han är ju så fantastisk tror jag vi konstaterat nångång. Har du någon favorit av hans verk att rekommendera? Kram på dig.

2011-03-06 | 14:19:53
Bloggadress: http://psalmijanuari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback